Vērtējums

Par studijām

Augstākās izglītības iestāde

Latvijas Universitāte (LU)

Fakultāte

Fizikas un matemātikas

Studiju programma

Matemātiķis statistiķis

Studiju periods

2015-

Atsauksme

Stāsts kā līdz šai studiju programmai nonācu!

Vidusskolā mācoties,  biju izdomājusi apmeklēt 11. klasē Ēnu dienas. Tā kā man patika matemātika, tad pieteicos Swedbankā par ēnotāju datu analītiķiem. Viņi tur mūs tā izklaidēja ar matemātikas vielu un arī parādīja, ko ikdienā dara, ka pēc šī apmeklējuma es sapratu, ka es arī gribu mācīties par matemātiķi-statistiķi. 12. klasē ēnojot Centrālajā statistikas pārvaldē cilvēku, kas darīja līdzīgas datu apstrādes lietas sapratu, ka es neiešu strādāt uz turieni, jo būs sagaidāma vienmuļa dzīve. Secinājums. Meklēt praksi privātos uzņēmumos, bet ne valsts iestādēs.

Kad šo sapratu, tas mani neatturēja stāties vasarā fizmatos, vienīgajā studiju programmā LATVIJĀ ar nosaukumu matemātiķis-statistiķis. Kāpēc negāju uz matemātikas bakalauru? Jo tik ļoti nebiju aizrāvusies ar matemātiku, lai to studētu tik ļoti padziļināti un paskatoties, ka matemātiķa-statistiķa programmā būs ne tikai matemātika-tas mani iepriecināja.

Ieteiktu noteikti arī piedalīties "Studentu kurpēs", kur var iekāpt uz vienu dienu studenta dzīvē, un no studenta noskaidrot visu kas interesē par studijām un dzīvi tur.

Lai gan es vēl studēju 2. kursā-es spēju novērtēt studiju programmas labos un sliktos aspektus.

Kursi.

1.semestrī tevi sagaida dabīgā atlase, kur studiju grūtums parāda ar cik lielu apņēmību esi motivēts šeit palikt, lai studētu tālāk. Sagaidīji, ka 1.semestrī būs tikai vidusskolas viela un ne-matemātikas priekšmeti? Tad tu smagi kļūdies. Ir priekšmeti(augstskolā kursi), kas sastāv no tikai matemātikas(algebra, matemātiskā analīze, analītiskā ģeometrija,matemātiskā loģika) un programmēšanas. Man kā vidusskolu(ne ģimnāziju vai novirzienu ar padziļināto matemātikas klasi) beigušai studentei pa visiem šiem četriem semestriem liekas, ka visgrūtākais bija tieši pirmais semestris.

Bija arī uz izlīdzinošo matemātiku jāiet 1.semestrī, kur brutāli atkārtoja vidusskolas vielu. Noteikti nevajag satraukties, ja tādā nonāc. Tas notiek, ja nesavāc pietiekami punktus rakstot nelielu matemātikas kontroldarbu par vidusskolas vielu pirmajā izlīdzinošās matemātikas lekcijā. Tam ir tikai ieguvumi, jo tas tev palīdz palikt vienlīdzīgam zināšanu līmenī ar pārējiem kursabiedriem, kuri varbūt tajā brīdī to kontroldarbu uzrakstījuši labāk. 🙂

2.semestrī pilnīgi var novērtēt to-kāpēc pūlējies tik ļooti 1. semestrī, jo pēkšņi ir tādi priekšmeti, kas atslogo tavu prātu. Kā filozofija un viens izvēles kurss, kuru vari ņemt no piedāvājuma, kurš ir ļooti plašs. Noteikti, ka atradīsi, kas labpatīk. Es ņēmu angļu valodu starptautiskajiem eksāmeniem, lai tikai atsvaidzinātu savas angļu valodas zinības domājot par to, ka nākošajā semestrī būs angļu valoda. Bet matemātika ar saviem skaitākajiem priekšmetiem(augstskolā kursiem), kuri bija 1.semestrī beidzas vai arī ir vismaz citādāki, jo zini pieeju kā tajos mācīties.

3.semestrī ir daudz grūtāk, jo dažu kursu sistēma ir mazliet dīvaina, kā, piemēram, uzdot mājasdarbu par ko nav stāstīts īsti lekcijās un nākošajā reizē, kad notiek lekcija tikai tad to uzzināt kā bija jādara pildot mājasdarbu, tāpēc sākas mocības ar mājasdarbu pildīšanām, jo nav zināšanu, lai tās izpildītu, un pie tā paša pasniedzēja notiek tieši tas pats 4.semestrī. Bet nav ko bēdāt, jo ir taču konsultācijas.

3.semestrī ir arī atslodzes priekšmeti kā angļu valoda un saskarsmes psiholoģija, bet tas nenozīmē, ka tur nebūs nekas jādara. Uzdos mājasdarbus pa pilnam. Matemātika paliek tikai jaukāka, jo ir kursi, kuri ir turpinājums kādam no 1.kursa.

4.semestrī jautrība ir vislielākā, jo tad tieši sākas īstā matemātika ar priekšmetiem, kas tev vienreiz noderēs darbā. Viss iepriekšējais bija pamatprasmes, lai varētu tevi sagatavot mācīt tieši to, kas tev noderēs darba vidē.

Apkopojoši-kursi par matemātiku ir daudzi, bet vajadzīgi. Līdz ar matemātiku iet arī lielā apjomā programmēšana(Visual Basic,R). 1. kursā sagaidāms, ka dažas tēmas pārklāsies, bet tas tev tikai palīdzēs nostiprināt kādas tēmas zināšanas. 2.kurss liecinās, ka sāc ieiet matemātiķa-statistiķa pasaulē.

Mācībspēki

Galvenokārt ir pretīmnākoši. Mēģinās tev iemācīt kaut ko, bet arī baigi nebēdās, ja kaut ko nesaproti, jo tā jau ir tava problēma, ja otru pusi, kuru jāvelta mājās mācoties nebūsi apguvis. Daži centīsies uzgrūst daudz mājasdarbus, bet tas ir ļooti noderīgi, jo pēc tam jutīsi ieguldījumu tajā kursā.

Varētu būt, ka pirmais šoks būs, ka visbiežāk tie ir vecāka gada gājuma cilvēki, ne jaunie(ap 30,40 gadiem), bet tāpēc nevajag viņus vērtēt par zemu, jo viņi tiešām ir zinoši tā kursa pasniedzēji.

Ieinteresēti studentos? Varbūt 40 %, jo visi pārējie bija ieinteresēti sava kursa pasniegšanā, ja tev kaut kas nav nokārtots, protams, ka pašam jātiek galā ar to. Viņiem būs diezgan vienalga, vai tu kārto to parādu vai nē.

Materiāli

Visbiežāk bija pieejami internetā vai bibliotēkā. Tas nu bija apsveicami. Kaut arī e-studijas piekliboja ar tur liktajiem materiāliem, tad vismaz bija informācija no tā, ka vienmēr kursam sākoties,tieši pirmajā lekcijā pastāstīja, kur ir meklējama informācija grāmatās. Tā kā tas ļoti netraucēja apgūt mācību materiālu, kaut arī visa informācija nebija salikta elektroniski e-studijās.

Studiju nodrošinājums

Viss kā pieklājās. Telpas bija, datori bija. Vienīgais varētu 2.kursā dažreiz pašausmināties par to ar cik veciem datoriem studentiem ir jāstrādā, kamēr 1.kursā ir pretstats.

Ārpusstudiju aktivitātes

Tās es ieteiktu noteikti apmeklēt, jo brīžiem liksies, ka matemātikas ir par daudz, jo iznāks, ka pat brībrīžos būs par to jādomā. Atslodzi no tā vajag, tāpēc ir nepieciešams iesaistīties kādās aktivitātēs.

Latvijas Universitātes piedāvājumā ir daudzpusīgs piedāvājums sportam un ir arī iespējams piedalīties korī,orķestrī un vēl daudzās citās aktivitātēs.

Vēl noteikti pieminēt var SP(studentu padomi), kur tu esi pietuvināts fakultātei - tā zinot, kas tur notiek, gan ir domubiedri tie paši fizmati ar kuriem vari veikt cēlus mērķus dažādās jomās, ko var piedāvāt SP.

Prasmes

Šajā programmā ieliek gan ļoti akadēmiskas, gan arī praktiskas zināšanas. Programmēšanas kursos noteikti attīstīs prakstiskās prasmes. Tā kā potenciāls ir attīstīt abas šīs lietas.

Iespējas

Noteikti profesionālais bakalaurs ir labs ar to, ka šim pēdējā kursā ir prakse un ir arī Erasmus, kur iespējas ir braukt uz Vāciju vai Čehiju, bet par šo nevarēšu neko pateikt, jo mācos tādā posmā,kad vēl neesmu neko ņo šī pieredzējusi.

Studiju vide

Akadēmiskais godīgums te 100% nestrādā. Ja tiešām vēlies pabeigt kaut vienu kursu tev nāksies špikot-pat tiem, kas saņem stipendijas vai ir vienkārši izcilnieki visā kursā.

Kursabiedri ir pretīmnākoši, jo jūt, ka viņi nav vienīgie, kam grūti sokas, jo mācības nevienu brīdi kopumā nav vieglas. Ir visu laiku jāsaņemas, lai spētu turpināt tālāk. Visbiežāk kurss sadrumstalojas grupiņās un tad kopēji katra grupiņa cīnās par vietu zem saules, jo grupas darbs šajā programmā ir tas, kas glābj tevi, lai neizkristu.

Uzlabojumi

Vienmēr ir lietas, ko varētu uzlabot, bet tagad vienkārši ir jācer, ka līdz ar 2018. gadu, kad fizmati pārcelsies uz jaunu ēku blakus Dabaszinātņu akadēmiskajam centram, lietas nemanot uzlabosies tur, kur tām ir jāuzlabojas. Jo mūžīgi nerakstīs ar krītu uz tāfeles un neskries pa visu fakultāti meklējot projektoru, lai to visu kaut kā spētu attēlot. Vēl daudzas lietas, kuras tikai pārceļoties uz jaunu ēku sekmētu labākas mācības. 🙂

Sajūtas

Kopumā varu teikt, ka jā-tiešām ir tas ko gaidīju. Jau vidusskolā zināju, ka neesmu izcilākā matemātikā, tāpēc negaidīju, ka šeit būšu izcilniece, bet tomēr ir tā sajūta, ka kaut arī neesi izcilnieks, kaut ko jau iemācies, lai spētu nākotnē arī šīs zināšanas izmantot.

Es noteikti šeit būtu stājusies, jo matemātika šeit ir augstā cieņā un nekur citur Latvijā tā nav.

Ieteikums

Ja esi apņēmīgs iegūt zināšanas, piemīt talants, spēj smagi strādāt un ir liela centība, tad noteikti esi radīts šai programmai. 🙂

Par autoru

(Seg)vārds

Centīgā statistiķe

Par autoru