Vērtējums

Par studijām

Augstākās izglītības iestāde

Latvijas Universitāte (LU)

Fakultāte

Pedagoģijas, psholoģijas un mākslas fakultāte

Studiju programma

Latviešu valodas un literatūras skolotājs

Studiju periods

2012-2017

Atsauksme

Pirmkārt, lai izvēlētos skolotāja profesiju, jābūt pilnībā pārliecinātam, vai esi piemērots profesijai, kurā nevienu mirkli nebūs miera. Skolotājs var būt tikai tāds cilvēks, kurš no sirds vēlas darboties ar bērniem, spēj sevi savaldīt vistrakākajās situācijās, kādas var vien iedomāties, jo tādas būs ne mazums. Otrkārt, ārkārtīgi rūpīgi jāizvelas mācību priekšmets, kuru vēlies saukt par savu, jo, iespējams, visu atlikušo dzīvi būs jārunā par vienām un tām pašām lietām, bet nekādā gadījumā ne jāmaļ viens un tas pats uz riņķi.. skolēns ir mainīga parādība.

Studēju klātienē, šogad beidzot pabeidzu un saņēmu skolotāja kvalifkāciju, pa vidu gadījās arī akadēmiskais gads, kas vai nu pārliecina, ka ir jāpabeidz iesāktais vai atver acis un ļauj gadu ātrāk doties citā virzienā, manā gadījumā izrādījās, ka iesāktais ir tas, kas  vajadzīgs un nākotnē, papildinot iegūtās zināšanas, noteikti tiks pielietots praksē.

Pozitīvi, ja neesi no Rīgas, var dzīvot kopmītnēs, kas atrodas blakus fakultātei (Imantā). Kopmītnēm nav ne vainas, ja brīvdienas vari pavadīt ārpus tām, jo par privātumu būs vien uz laiciņu jāaizmirst.

Pirmais gads ir visgrūtākais, līdz pirmajai sesijai vispār pagrūti saprast, kur esi iekūlies. Slodze ir pamatīga, ja vēlies patiešām labi apgūt visus kursus un ņemt visu, ko pasniedzēji spēj sniegt. Jāatceras, ka vismaz tie kursi, kas attiecas tieši uz mācību priekšmetu, ir patiešām jāapmeklē un jāapgūst, jo kādu dienu nāks tas mirklis, kas atvērsies skolas durvis un visas zināšanas būs jāsaliek vienkopus, lai nepaģībtu uztraukumā.

Kas atiecas uz kursiem, kuros tika apgūts viss ap un par latviešu valodu un literatūru, un metodiku, didaktiku, tad atsauksmes lielākoties ir pozitīvas, brīžiem lekciju saturs var šķist ellīgi garlaicīgs vai sarežģīts, bet jāapbruņojas ar pacietību un jāveido ļoti pārskatāmi un glīti pieraksti, lai vēlāk nebūtu problēmas sagatavot kvalitatīvas mācību stundas. Pasniedzējiem svarīgs regulārs lekciju apmeklējums, uzdoto darbu kvalitāte un termiņu ievērošana. Svarīgi visas neskaidrības risināt uzreiz, nebaidīties no mācībspēka, jo, lai gan sākumā viņi šķiet kā no citas pasaules, kurā runā citā valodā un ir citi likumi, visu var izrunāt un beigās vēl sanāks arī kopā pajokot un atzīt, ka kopā pavadītais laiks nemaz nebija tik slikts.

Tieši specializēto kursu pasniedzēji ir ļoti atbildīgi un zinoši, jābūt īpašam gadījuma, negadījumam, lai nenotiktu lekcija, darbi arī tiks izlaboti laicīgi, ja tiks laicīgi nodoti, vērtējums gan reizēm var šķist mazliet subjektīvs, bet valoda un literatūra savā ziņā ir māksla.. tāpēc skatījums katram savs. Jārēķinās, ka reizēm pasniedzēji savā starpā nevarēs par kaut ko vienoties, pārsvarā gan par to, kā noformēt stundu plānu vai ko līdzīgu.

Atsevišķs stāsts ir kursi, kuri notiek visiem programmu viena kursa studentiem, daži bija pilnīgi bezjēdzīgi vai nokārtojami, darot gandrīz neko, bet tāpat labāk apmeklēt tos samērā apzinīgi. Reizēm izdosies arī nosnausties, bet reizēm būs aizraujoši, sevišķi, filozofija, psiholoģijā. Daudz kursi ir savstarpēji saistīti.

Klīst nostāsti, ka excel apgūšana ir bieds, bet, ja dators Tev nav svešs, bebūs tik traki. Citādi, diemžēl, nekas daudz no tehnoloģijām, kas varētu uzlabot mācību procesu, netiek iepazītas, tāpēc praksē jābūt uzbāzīgam un jāizsūc visas zināšanas no mentora (lielākoties gan mentori zina tikpat cik students).

PRAKSES ir lieliska iespēja pārliecināties, vai vari būt skolotājs, ja gadās labs mentors un saprātīga klase, tad viss ir lieliski, ja nē, tad jātiek ar situāciju galā paša spēkiem, kas ir izdarāms, var gadīties, ka attapsies ar vīna pudeli rokā un asarām acīs savā istabā, domādams, ka visi bērni ir mazi briesmoņi, kas grib tavu nervu sabrukumu. Nebēdā visas sāpes ir pārejošas, arī bailes no saviem skolēniem.

Daļa pasnedzēju ir atbildīgas personas, jo sagatavo labus materiālus, kuri ir pieejami e-studijās, kas palīdz reizēm apgūt iekavēto, daudzi darbi būs arī jānodod elektroniski. Jārēķinās ar to, ka būs jāraksta ļoti daudz dažādi referāti, stundu plāni, konspekti, jāveic pētījumi, jālasa ļooooooti daudz zinātniskā literatūra un kaudzēm daiļdarbu, aptuveni 60 % varēs sadabūt fakultātes bibliotēkā, pārējo jāmeklē humanitārās fakultātes bibliotēkā vai kaimiņa grāmatu skapī.

Fakultāte ir vēsa, rudenī, ziemā ir jāvelk silta jaka, lai nenosaltu, ir pieejama ēdnīca, kurā cenas ir samērā nestudentīgas, bet reizēm var apēst arī kaut ko par saprātīgu cenu.

Internets pieejams ar parolīti, datori ir bibliotēkā un vēl šur tur. Ir lielisks atpūtas stūrītis balkoniņā.

Pasākumi ik pa laikam notiek, jāseko līdzi, vienmēr var iestāties fakultātes studentu pašpārvaldē, ja gribas būt aktīvam studentam, noteikti jāpiedalās iesvētībās, ja esi komunikabls un aktīvs, gan atradīsi sev interesējošu nodarbi, vienmēr var arī doties ārpus savas fakultātes un paskatīties, kā citur LU stundenti dzīvo.

Ja esi tieši latviešu valodas un literatūras skolotājs, par erasmusu vari aizmirst, jo neviena valsts nav tā vērta, lai iekrātu neskaitāmus parādus.. jo nevienā citā vietā nav tik daudz latviešu valodas un literatūras kā PPMF.

Cilvēki apkārt. Kopumā draudzīgi, kursa gaisotne atkarīga no tā, kādi cilvēki savācas, loģiski, ka 99,99% gadījumu kursā būs tikai dāmas. Mans kurs bija labākais visā visumā! Otra tāda vairs nebūs, iespējams, mēs pabeidzām visas tikai tāpēc, ka viena otru motivējām un neļāvām padoties, es gan to izdarīju gadu vēlāk un sastapos ar šī gada kursu, kurā nevēlētos mācīties, jo trūka savstarpējās sirsnības, bet varu garantēt, ka vismaz vienu sirdscilvēku atradīsi! Ja apmeklēsi citu fakultāšu pasākumus, tur, gribot negribot, uzradīsies jauni paziņas un varbūt pat draugi.

Uzlabojumi. Noteikti tehnoloģiju iesaiste skolas dzīvē, gan materiāli sagatavošanas procesā, gan darbā ar skolēniem, mazāk nevajadzīgas informācija, varāk veltītu lekciju izvēlētajam mācību priekšmetam, modernākas telpas, kurās studenti justos ērti un patīkami.

Ja būtu otra iespēja? Es izvēlētos ģeogrāfiju, jo tā bija mana pirmā kaislība, latviešu valoda bija iespēja 100% mācīties budžetā un VF stipendja arī nenāca par skādi, tā kā laikā atpakaļ netikt, šī nebija slikta vieta, kur studēt, bet pirms stāšanās PPMF studiju programmā Latviešu valodas un literatūras skolotājs ļoti, ļoti jābūt pārliecinātam, vai spēsi veltīt visu dzīvi latviešu valodai un literatūrai un bērniem.

Jāpiebilst, ka katram ir atkāpšanās ceļš - otra specialitāte, kuru izvēties otrajā studiju gadā, ja ar pirmo reizi sanāca nošaut greizi, varbūt ar otro sanāks labāk.

Par autoru

(Seg)vārds

sp

Par autoru

Liela motivācija ir mācības budžetā un stipendijas iespējas, kas bija manā gadījumā, arī apstākļu sakritība, lieliska latviešu valodas skolotāja, kas ne tikai mācīja savu mācību priekšmetu, bet arī spēja palīdzēt grūtā brīdī.

Šobrīd vēl nestrādāju skolā, jo plānā ir vēl šis un tas, arī maģistra studijas nākamajā gadā. Skolotājam ir jābūt ar sakātotu emocionālo pasauli un spēcīgu pārliecību par saviem spēkiem, pie tā man vēl nedaudz jāpiestrādā.

Sekmes lielākoties bija labas unļoti labas, mācījos daudz, ļoti daudz, pēc akadēmiskā palika vien prakse un diplomdarbs, varbūt tieši cītīgā mācīšanās deva labu rezultātu un dd arī pēc ilgas studiju pauzes, un paralēli mācībām citā skolā un darbam, tikai uzrakstīts iekšēji nenomirstot.

Iesaku vienkārši sekot savai sirdsbalsij, lai nonāktu īstajā vietā!